کهکشان راه شیری میزبان دست کم ۳۰ تمدن فرازمینی است!

پنج شنبه،۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
کهکشان راه شیری میزبان دست کم ۳۰ تمدن فرازمینی است!

گروه علم و دانش - محققان طی تحقیق مهمی دریافته‌اند که امکان دارد بیش از ۳۰ تمدن فرازمینی در کهکشان ما وجود داشته باشد.

به گزارش  پیام ایران به نقل از independent ، در مقاله پژوهشی جدیدی شمار سیاره‌هایی در همسایگی ما مشخص شده که می‌توانند بستری برای زیست فرازمینی باشند. اگر فرض بر آن باشد که پیدایش حیات در سایر سیارات هم شبیه زمین است، تعدادی سیاره دیگر هم می‌توانسته‌اند که تکاملی مانند زمین را تجربه کرده باشند.

طبق یافته‌های این تحقیق ده‌ها تمدن فعال می‌تواند در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد. برمبنای این تحقیق چشم‌انداز بقای درازمدت ما کوتاه‌تر از آنی است که گمان می‌کردیم.

کریستوفر کانسلایس از دانشگاه ناتینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد: به فرض آن که ۵ میلیارد سال طول بکشد تا در سایر سیارات نیز مانند زمین حیات هوش‌مند پدید آید، حداقل ده‌ها تمدن فعال می‌تواند در کهکشان ما وجود داشته باشد.

«بررسی تکامل، در مقیاس کیهانی مدنظر است و این محاسبه را حد کپرنیکی اخترزیست‌شناختی می‌نامیم.» حد کپرنیکی اخترزیست‌شناختی دو شکل دارد: یکی حد «ضعیف» است که طبق آن پیدایش حیات هوش‌مند در سیاره‌ها ۵ میلیارد سال طول می‌کشد. دیگری حد «قوی» است که طبق آن حیات ۴٫۵ تا ۵ میلیارد سال قبل پدید آمد.

در این بررسی جدید از شکل دوم استفاده کرده‌اند و هم‌چنین فرض شده که برای پیدایش این گونه‌های جدید محیط‌های سرشار از فلز لازم است. زیرا انسان در نزدیکی محیطی سرشار از فلزات پدید آمد که منشاآن‌ها از فلزات موجود در خورشید بود.

کهکشان راه شیری میزبان دست کم ۳۰ تمدن فرازمینی است!

این تصویری از کهکشان راه شیری است و نقطه‌ای که در عکس است موقعیت زمین و منطومه شمسی در کهکشان ماست

«حداقل فلزوارگی ستاره‌ای» مناسب که برای پیدایش سیاراتی مانند زمین لازم است قبلاً در تحقیقی در سال ۲۰۱۲ مشخص شده است. بنابراین محققان با استفاده از آن فرضیات که مشخص می‌کند حیات در چه مناطقی قابل شکل‌گیری است توانستند شمار سیارات واجد شرایط تمدن فعال کهکشان راه شیری را مشخص کنند.

شناسایی تمدن‌های موجود در این کهکشان بستگی زیادی به توانایی ما در دریافت سیگنال‌های ارسالی به فضا دارد.

ارسال‌های رادیویی ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها از جمله این سیگنال‌ها هستند. اگر این تمدن‌های دارای فناوری به اندازه تمدن ما دوام داشته باشند و در حدود یک قرن گذشته در حال ارسال سیگنال بوده باشند، آن‌گاه می‌توان تخمین زد که ۳۶ تمدن هوش‌مند هم‌چنان وجود دارند.

اما اگر چنین چیزی هم باشد تعامل با آن‌ها دشوار است. متوسط فاصله با هر یک از این تمدن‌های محتملا ۱۷ هزار سال نوری است که ایجاد ارتباط را خیلی مشکل می‌کند. حالت دیگر آن است که ما تنها حیات هوش‌مند این کهکشان باشیم و آن تمدن‌ها قبل از آن که کشف‌شان کنیم از بین رفته باشند.

استاد کانسلایس می‌گوید: «طبق تحقیق جدید جست‌وجو کردن برای تمدن هوش‌مند فرازمینی نه تنها چگونگی پیدایش حیات را روشن می‌کند بلکه سرنخ‌هایی از میزان ماندگاری تمدن ما را هم به دست می‌دهد.

اگر دریابیم که حیات هوش‌مند عمومیت داشته است به معنای آن است که موجودیت تمدن ما خیلی بیش‌تر از چند صد سال تداوم خواهد داشت، اما اگر بفهمیم که در کهکشان ما هیچ تمدن فعالی وجود ندارد خبر بدی برای موجودیت درازمدت‌مان است. جست‌وجو کردن حیات هوش‌مند فرازمینی اگر هم دست‌آوردی نداشته باشد آینده و سرنوشت خودمان را روشن می‌کند.»

مجری این بررسی جدید دانشگاه ناتینگهام است و امروز در مجله اخترفیزیک چاپ شده است. این تنها اخبار جدید در مورد پیدایش حیات هوش‌مند در کهکشان ما نیست.

محققان سیاره‌ای قابل سکونت به نام “پروکسیما بی” را کشف کرده‌اند که گرد سیاره پروکسیما سنتاوری می‌چرخد و حدود ۴٫۲ میلیون سال نوری از خورشید فاصله دارد.

انرژی دریافتی این سیاره هم‌اندازه انرژی دریافتی زمین از خورشید است و اگر روی آن مایعاتی وجود داشته باشد می‌تواند بستر حیات باشد. البته به گفته محققان برای تأیید این موضوع هنوز باید کار‌های زیادی انجام داد که بررسی وجود جو و مواد شیمیایی پشتیبان حیات، از جمله آن‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 11708