پیش‌بینی زمان آغاز آلزایمر در مغز با بررسی کیفیت خواب

شنبه،۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
پیش‌بینی زمان آغاز آلزایمر در مغز با بررسی کیفیت خواب

گروه علمی - پژوهشگران آمریکایی باور دارند که می‌توان زمان آغاز آلزایمر را با توجه به کیفیت خواب پیش‌بینی کرد.

به گزارش  پیام ایران به نقل از مدیکال‌اکسپرس، اگر بدانید تا زمان آغاز ابتلا به آلزایمر چقدر فرصت دارید، چه کار می‌کنید؟

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley) در بررسی جدید خود، یک روش دفاعی در برابر این بیماری که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، ارائه داده‌اند. روش پیشنهادی آنها، خواب عمیق و خوابیدن به اندازه کافی است.

"متیو واکر" (Matthew Walker) و "جوزف وینر" (Joseph Winer)، متخصصان علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در این بررسی، راهی یافته‌اند تا زمان آغاز آلزایمر در طول عمر یک شخص را با دقت بیشتری تخمین بزنند.

واکر گفت: ما در بررسی‌های خود دریافتیم که خواب کنونی شما، مانند یک گوی جادویی عمل می‌کند و می‌تواند به پیش‌بینی زمان و سرعت آغاز آلزایمر در مغز بپردازد.

وی افزود: نکته مهم پژوهش ما این است که نشان می‌دهد می‌توانیم کاری برای درست کردن این شرایط انجام دهیم. مغز طی خواب عمیق، به پاکسازی می‌پردازد؛ در نتیجه ممکن است که بتوانیم با داشتن خواب کافی، زمان بروز آلزایمر را عقب بیندازیم.

پژوهشگران، کیفیت خواب شبانه ۳۲ بزرگسال سالم را بررسی کردند و آن را با ساخت یک پلاک سمی موسوم به آمیلوئید بتا که نقش مهمی در پیشرفت آلزایمر دارد، تطبیق دادند.

نتایج پژوهش نشان داد آمیلوئید بتا در مغز شرکت‌کنندگانی که خواب نامنظمی طی دوره بررسی داشتند، افزایش یافته است.

اگرچه شرکت‌کنندگان طی دوره بررسی، سالم ماندند اما مسیر رشد آمیلوئید بتا با کیفیت خواب آنها در ارتباط بود. پژوهشگران توانستند افزایش پلاک‌های آمیلوئید بتا را پیش‌بینی کنند و باور دارند که این نشانه‌ای مبنی بر آغاز آلزایمر است.

وینر گفت: ما می‌توانیم به جای سال‌ها صبر کردن برای ابتلای افراد به آلزایمر، با ارزیابی کیفیت خواب آنها، تغییر در پلاک‌های آمیلوئید بتا را پیش‌بینی کنیم. ما می‌توانیم سرعت انباشته شدن این پروتئین را در مغز به مرور زمان اندازه‌گیری کنیم تا به زمان احتمالی آغاز آلزایمر پی ببریم.

این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 12168