روزانه چند جسد در تهران مومیایی می شود؟

يکشنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
روزانه چند جسد در تهران مومیایی می شود؟

گروه اجتماعی- روزنامه آرمان نوشت: مدیرکل پزشکی ‌قانونی استان تهران از مومیایی میانگین ۱۰جسد در پایتخت به صورت ماهانه خبر داد. مسعود قادی‌پاشا درباره موضوع مومیایی اجساد اظهارکرد: در صورتی که درخواستی از سوی خانواده ‌متوفی برای انجام مومیایی باشد، این اقدام در پزشکی‌قانونی انجام می‌گیرد. او افزود: اکثر اجسادی که مومیایی می‌شوند، در واقع روندی برای ارسال به خارج بوده و در واقع برخی از اجساد که قرار است در خارج از کشور دفن شوند، برای تابعیت از قانون حمل‌و‌نقل اجساد، مومیایی می‌شوند که اکثر اجساد مومیایی شده مربوط به کشورهای آسیایی و اروپایی است. قادی‌پاشا با اشاره به اینکه هزینه مومیایی در کشور نسبت به کشورهای مشابه پایین‌تر است گفت: این مبلغ در حال‌حاضر حدود سه میلیون تومان است.

او اضافه کرد: گاهی اجساد نیز در روند طبیعی مومیایی می‌شوند، چراکه برای مومیایی شدن نیاز به خشکی‌جسد است و در واقع آب داخل سلول‌جسد که گرفته شود مومیایی رخ داده و هزاران ‌سال می‌تواند آن جسد باقی بماند که در مناطق‌ گرمسیری موضوع مومیایی خودبه‌خودی زیاد است. به گزارش فارس، قادی‌پاشا افزود: در مصر باستان نیز از نخ کتان آغشته به‌موم استفاده می‌کردند و آن را دور جسد پیچیده تا آب سلول‌های آن گرفته شود و جسد‌ مومیایی آن انجام گیرد. گفتنی است، تهران با بیشترین تعداد جمعیت در کشور قطعا دارای بیشترین تعداد آمار فوتی در کشور نیز است. در واقع با این احتساب هر ساله حدود 120جسد در تهران مومیایی شده که با توجه به مرسوم نبودن رسم مومیایی‌کردن درکشور رقم قابل‌توجهی است.

بنابراین در طول 10سال گذشته حداقل هزار و 200مومیایی در پایتخت وجود داشته است. در قرن 19و 20علاقه به‌مومیایی شدن گسترش یافت. اینکه اجساد به‌شیوه مصری‌ها مومیایی شوند مورد تعجیب و شگفتی همگان قرار گرفت و افراد بسیاری نیز درخواست مومیایی شدن کردند. دیدنی‌ترین و معروف‌ترین مومیایی‌ها «ولادیمیر لنین» انقلابی روسیه است. لنین در سال 1924درگذشت و همان زمان تحت‌تاثیر کشف چندین مقبره مصریان‌ قدیم بود، به همین‌خاطر دستور مومیایی شدن او در کرملین صادر شد.

در فرآیند موسوم به مومیایی که توسط پزشکی‌قانونی برای انتقال‌هوایی جسد انجام می‌شود، خبری از روش‌هایی که گفته شد نیست و معمولا از برخی مواد شیمیایی خاص استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا متخصصان مواد داخل روده و معده جسد را خالی می‌کنند و بعد با استفاده از دستگاه مخصوص مواد‌شیمیایی از طریق عروق به داخل تمام بافت‌ها هدایت می‌شود. این کار سبب می‌شود جسد در طول زمان انتقال فاسد نشود و تا لحظه تدفین شکل ظاهری خود را حفظ کند. در این فرآیند جسد نه سال‌ها که برای مدت زمان مشخص و محدودی حفظ می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید مومیایی اتباع ‌ایرانی در پزشکی‌قانونی ممنوع است، در مورد خارجی‌ها هم صرفا برای انتقال ‌هوایی جسد انجام می‌شود و نه برای نگهداری طولانی‌مدت.

انتهای پیام/

کد خبر: 2747