دیپلمات های ایران و عربستان خواستار توقف تبلیغات دو کشور علیه یکدیگر شدند

چهارشنبه،۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

گروه سیاسی- مناظره بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و ایران نشان داد که گر چه طرف عربستانی در برخی موضوعات دچار تناقض مواضع است، اما برگزاری چنین گفتگوهایی می تواند در پیدایی نقاط اشتراک و کمک به کاسته شدن از تنش های دو کشور موثر باشد.هر دو دیپلمات سابق بهبود روابط را نیازمند توقف تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر دانستند.

در شرایطی که  با وجود بالاگرفتن تنش در روابط تهران و ریاض، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به مناسبت های مختلف بر ضرورت شکل گیری سازوکاری برای گفتگوهای منطقه ای در منطقه خلیج فارس تاکید می کند، مناظره روز گذشته بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و ایران نشان داد که گر چه طرف عربستانی در برخی موضوعات دچار تناقض مواضع است، اما برگزاری چنین گفتگوهایی می تواند در پیدایی نقاط اشتراک و کمک به کاسته شدن از تنش های دو کشور موثر باشد. چنانکه حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و «ترکی الفیصل»، رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و سفیر سابق عربستان در امریکا در مناظره خود دیدگاه هایی مطرح کردند که بعضا وجوه مشترکی داشت و در عین حال حاکی از آن بود که هر دو دیپلمات سابق بهبود روابط  را نیازمند توقف تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر می دانند.

موسویان  در این مناظره که در مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات مشترک نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا برگزار شد، ریشه اساسی اختلافات تهران و ریاض را به اختلافات بنیادین ایران و امریکا نسبت داد و با بیان اینکه آنچه سعودی ها  علیه ایران تکرار می کنند همان اتهامات «ایجاد بی ثباتی درمنطقه، ترویج تروریسم و صدور انقلاب» است که از ابتدای انقلاب آمریکا علیه ایران مطرح کرده است، گفت: «ایران و عربستان هردو خواستار ثبات هستند اما دراستراتژی و تاکتیک برای تامین ثبات منطقه، اختلاف اساسی دارند. عربستان خواستار مکانیزمی است که امنیت منطقه تحت سلطه آمریکا تامین شود. ایران بدنبال یک ساختاری است که امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه تامین شود».

موسویان خواستار آغاز همکاری ایران و عربستان از حل بحران یمن

ترکی الفیصل در ادامه این مناظره با این ادعا که «پس از ماجرای سفارت عربستان در تهران یک کلمه عذرخواهی ساده از مقامات ایران شنیده نشد» و « در ایران اختلاف نظر ۱۸۰درجه ای بین مقامات عالی وجود دارد و ما نمیدانیم طرف ما کیست»، آغوش عربستان برای بهبود روابط با ایران را باز دانست و بدون اشاره به حجم روزافزون تبلیغات منفی ریاض علیه ایران، افزود: «رای بهبود روابط باید ابتدا تبلیغات منفی دوکشورعلیه یکدیگر متوقف شود. ایران صدها رسانه دارد که با زبان آتش افروزانه علیه عربستان و سایر کشورهای عربی همسایه صحبت میکنند. باید دوکشور هرکس که تبلیغات منفی میکند را دستگیر کنند. اقای ظریف بالحن تند درنیویورک تایمز علیه عربستان مینویسد و طرف سعودی هم جواب میدهد. این روند توسط دوطرف باید متوقف شود . هردو بازبانی صحبت کنند که یکدیگر رادرآغوش بکشند».

پس از این اظهارات الفیصل، موسویان پا تایید پیشنهاد او مبنی بر ضرورت کنار گذاشته شدن تبلیغات منفی ایران و عربستان علیه یکدیگر، سه  راهکار پیشنهادی مکمل را مطرح کرد.  «احیاء توافقنامه امنیتی دوجانبه میان تهران و ریاض به عنوان بر طرف کننده نگرانیهای امنیتی دوجانبه درمورد مداخله و نقض حاکمیت یکدیگر»، «تغییر نقش امریکا در منطقه و کنار گذاشته شدن سیاست تغییر رژیم و بی ثبات کردن هرکدام از سه کشور ایران ، ترکیه و عربستان  به عنوان کشورهای تاثیر گذار در مدیریت امنیتی منطقه » و « شروع همکاری های منطقه ای مثلا از یمن برای پایان دادن به حل این بحران» فحوای پیشنهاداتی بود که از سوی حسین موسویان مطرح شد.

انتهای پیام/

منبع: ایران

کد خبر: 521