مکرون در کنگره آمریکا: به هیچ وجه از برجام خارج نخواهیم شد

چهارشنبه،۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

گروه بین الملل - رئیس جمهوری فرانسه در کنگره آمریکا با تاکید بر ثبات و احترام به حاکمیت ایران، گفت: برجام را همه امضا کرده ایم و ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد.

وی در بخشی از اظهارات خود به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) پرداخت و گفت: درباره ایران هدف ما روشن است، ایران هرگز نباید به هیچ سلاح هسته ای دست یابد. نه الان ونه در 5 سال و نه در 10 سال آینده، هرگز.

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: این سیاست هرگز نباید ما را وادار به جنگی دیگر در خاورمیانه کند، ما باید از ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ های جدید هم ایجاد نکنیم.

مکرون تصریح کرد: یک چارچوب کنونی برجام وجود دارد، ما این را امضا کردیم. با اشاره ایالات متحده این کار را کردیم به همین خاطر است که نمی توانیم بگوییم از دستش خلاص شویم. 
وی ادامه داد: این هم درست است که بگوییم شاید این توافق به همه نگرانی های ما نپرداخته است اما نباید این را کنار بگذاریم بدون این که چیزی محکم تر و بهتر به جای آن داشته باشیم.
رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: فرانسه از برجام خارج نخواهد شد، ما آن را امضا کردیم. رئیس جمهوری شما باید در روزها و هفته های آینده باید مسئولیت خودش را انجام دهد اما کاری که می خواهم بکنم این است که درباره توافقی جامع تر کار کنیم که همه این نگرانی ها را دربر می گیرد.
مکرون اظهار کرد: این توافق بر چهار مبنای موضوعات توافق کنونی، برای پس از آن، مهارکردن نفوذ نظامی ایران و نظارت بر فعالیت های بالستیک ایران. این چهار ستون که در سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم تمام نگرانی های هم پیمانان مان را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: ما باید کار کنیم و اطمینان یابیم که تصمیم ایالات متحده هرچه که باشد اجازه ندهد جا برای بی قانونی و کشمکش ها در خاورمیانه باز شود. من فکر می کنم می توانیم همکاری کنیم تا این توافق مشترک و فراگیر را برای همه منطقه و مردم خود بسازیم.
رئیس جمهوری فرانسه درباره مهار ایران در منطقه اظهار کرد: لازمه ایجاد صلح پایدار در سوریه احترام گذاشتن به حاکمیت و حق تعیین سرنوشت توسط مردم آن است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 539