آزمایش خونی که ۵۰ نوع سرطان متفاوت را تشخیص می‌دهد

سه شنبه،۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
آزمایش خونی که ۵۰ نوع سرطان متفاوت را تشخیص می‌دهد

گروه علمی - پژوهشگران می‌گویند یک آزمایش خون ساده ساخته‌اند که می‌تواند چندین نوع سرطان را تشخیص دهد.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از هلث‌دی نیوز این پژوهشگران می‌گویند آزمایش خونی که آنها ساخته‌اند، می‌تواند بیش از ۵۰ نوع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد و محل آنها در بدن را هم شناسایی کند.

دکتر مایکل سیدن یکی از این پژوهشگران از تگزاس می‌گوید: «اگر یافته‌ها تایید شود، می‌توان انتظار داشت این آزمایش در راهبردهای غربالگری گسترده‌تر سرطان گنجانده شود.»این آزمایش میزان مثبت کاذبی کمتر از یک درصد دارد، یعنی اینکه کمتر از یک درصد افرادی که آزمایش دچار بودن آنها را به سرطان نشان می‌دهد، سرطان ندارند. به گفته‌ این پژوهشگران، در مقام مقایسه شیوه‌های غربالگری سرطان پستان در حال حاضر میزان مثبت کاذبی حدود ۱۰ درصد دارند.

این آزمایش همچنین منشا سرطان را در ۹۶ درصد موارد شناسایی می‌کند و در این مورد ۹۳ درصد دقت دارد.

تومورهای سرطانی ماده ژنتیکی یا DNA خود را به خون می‌ریزند. این آزمایش با شناسایی تغییرات در مشخصات این مواد ژنتیکی در خون می‌تواند نوع و محل سرطان‌ها را تشخیص دهد.

سیدن و همکارانش در بررسی‌شان نمونه‌های خون از بیش از ۴۳۰۰ فرد با یا بدون سرطان را آنالیز کردند. سپس یافته‌هایشان روی تقریبا ۱۳۰۰ نفر دیگر وارسی کردند.

بیش از ۵۰ نوع سرطان در این بررسی گنجانده شده بود. این آزمایش توانست ۶۷ درصد موارد مرگبارترین سرطان‌ها در آمریکا را در مراحل یک، دو و سه (از لحاظ میزان پیشرفت بیماری) را تشخیص دهد.

بسیاری از این سرطان‌ها از جمله سرطان‌های مقعد، مثانه، روده بزرگ، مری، معده، سروگردن، کبد و مجاری صفراوی، ریه، تخمدان، لوزالمعده و سرطان‌های لنفاوی (لنفوم) و سرطان‌های سلول‌های سفید خون مانند «مالتیپل میلوما» تا زمانی که علائمشان آشکار شود، آزمایش غربالگری معینی ندارند.

این ۱۲ نوع سرطان ۶۳ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در آمریکا را در هر سال تشکیل می‌دهند. 

به گفته سیدن، این آزمایش به خصوص در شناسایی سرطان‌های شایع مانند سرطان ریه و سرطان روده بزرگ و نیز سرطان‌های بسیار مرگباری که در حال حاضر آزمایش غربالگری شناخته‌شده‌ای ندارند، مانند سرطان‌ لوزالمعده و سرطان مری خوب عمل می‌کند.

این پژوهشگران دریافتند هر چه میزان پیشرفته بودن سرطان بیشتر باشد، احتمال شناسایی آن با این آزمایش خون بیشتر می‌شود. برای مثال، آزمایش خون ۹۳ درصد پیشرفته‌ترین سرطان‌ها را در یک گروه ۱۲ نفری بیماران تشخیص داد- در حالیکه د افرادی که ابتدایی‌ترین مراحل سرطان بودند این میزان در حد ۶۹ درصد بود.

سیدن می‌گوید: «این آزمایش نه تنها می‌تواند وجود سرطان را شناسایی کنید، بلکه نوع سرطان را هم معلوم می‌کند و بیمار خواهد دانست برای درمان باید به نزد چه متخصص برود.»

هزینه این بررسی را سازنده این آزمایش شرکت GRAIL در کالیفرنیا پرداخته است.

به گفته سخنگوی این شرکت، پیش از آنکه این آزمایش خون به صورت یک ابزار بالینی رایج درآید، کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود و افزود که شرکت در تلاش است که آن را وارد بازار کند.

کارشناسان می‌گویند سال‌ها است که ساختن یک آزمایش خون برای غربالگری سرطان‌ها به خصوص سرطان‌هایی که در حال حاضر آزمایش غربالگری ندارند، هدف پژوهشگران بوده است.

با اینکه نتایج این بررسی امیدوارکننده است، هنوز راه درازی تا استفاده از آن در پزشکی عمومی روزمره باقی مانده است.

نتایج این بررسی در شماره ۳۰ مارس ژورنال Annals of Oncology منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 10944