سبدگردانی در بورس چیست؟

جمعه،۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سبدگردانی در بورس چیست؟

گروه اقتصادی - سبدگردانی چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است.

به گزارش  پیام ایران ، سبدگردانی عبارت است از تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به‌نام سرمایه‌گذار معین که از سوی سبدگردان در قالب قراردادی مشخص، جهت کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار است.

 منظور از سبد اختصاصی، مجموع دارایی‌های موضوع سبدگردانی اعم از وجه نقد، سهام، اوراق خزانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق سکه بهار آزادی است که به مشتری معینی تعلق دارد.

لازم به ذکر است سبدگردانی چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که مالکیت آن متعلق به سرمایه‌گذار بوده و میزان هر یک از دارایی‌ها و زمان خریدوفروش آن‌ها نیز به‌دقت توسط سبدگردان تعیین و پایش می‌شود.

کارمزد سبدگردانی چگونه است؟

- به عنوان مثال، شما با سرمایه یک میلیارد تومانی با سبد گردان قرارداد می‌بندید. پس از یک سال، در بازار بورس ۵۰% سود می‌کنید و پول شما به ۱٫۵ میلیارد می‌رسد. سبد گردان ۲۰% اولیه سود (از ۵۰% سود یکساله) را کنار می‌گذارد. ۳۰% از سود باقی می‌ماند و از این مقدار ۲۰% از ۳۰% را به عنوان حق الزحمه بر می‌دارد. اینگونه که، ۲۰% ضرب در ۳۰% مساوی می‌شود با ۶% از سود شما در این مدت.

یعنی در نهایت شما ۶% از آن ۵۰% سود را به عنوان حق‌الزحمه به سبد گردان خود می‌دهید.

- در مثالی دیگر شما ۱ میلیار پول دارد و به دلیل شرایط نه چندان مطلوب بازار بورس، سبد گردان شما برای یک سال ۱۵% سود می‌کند. چون سود شما کمتر از ۲۰% است در نتیجه سبد گردانی هیچ مبلغی را به عنوان سود از شما نخواهد گرفت.

آیا تضمینی برای سبد گردانی وجود دارد؟

خیر اصلا. سازمان بورس نه به ما بلکه به هیچ شرکت سبد گردانی و شخصی اجازه تضمین سود را نمی‌دهد. انجام این کار، کاملا غیر قانونی است. البته در مواردی خاص مثل صندوق‌هایی که تضمین سود می‌کنند (صندوق های سرمایه گذاری) امکان این کار وجود دارد ولی سود آنها در محدوده سود بانکی است. فردی که تمایل به سبد گردانی دارد باید با علم به عملکرد خوب سبدگردان، شناخت او و همچنین قبول وضعیت و شرایط بازار بورس اقدام کند.

آیا سبد گردان در زیان سهیم است؟

پاسخ منفی است. زیرا این مورد نیز از سوی سازمان بورس مجوز ندارد. فرض بر این است که فرد متوجه ریسک‌های بازار بورس است و با علم به آن سبدگردان مناسب خود را انتخاب می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11860