اژه‌ای: زنان، زندان زنان را اداره کنند

دوشنبه،۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
اژه‌ای: زنان، زندان زنان را اداره کنند

گروه سیاسی -  رئیس قوه قضائیه بر اولویت فراهم‌سازی زمینه ارائه خدمات به زنان توسط زنان تأکید کرد و گفت: اگر زندان زنان به‌گونه‌ای مستقل شود که همه امور آن توسط زنان اداره شود، مسائل قضائی مربوط به زنان آسان‌تر انجام می‌شود.

به گزارش  پیام ایران ‏، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به‌منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره مهم‌ترین مسائل زنان و خانواده و راهکارهای حل مشکلات این حوزه و بهبود خدمات‌رسانی قضائی به زنان با حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس قوه قضائیه در این دیدار از زن و مرد به‌عنوان دو بال برای رسیدن به حیات طیّبه و رمز تداوم حیات و بقای بشر یاد کرد و گفت: برای رسیدن به تعالی و کمال انسانی باید منزلت زن و مرد گرامی داشته شود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: برخورداری از یک جامعه سالم و مترقی و متمدن بدون داشتن یک خانواده سالم و مترقی و متمدن که از ارزش‌های انسانی برخوردار است، امری غیرممکن یا بسیار دشوار است.

او  خاطرنشان کرد: یک رکن عظیم از خانواده‌ای که جامعه سالم و متمدن و متعالی را شکل می‌دهد (زن) است که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین ایثار، عاطفه و نقشی را که او در تربیت فرزند و آرامش‌بخشی به خانواده ایفا می‌کند بگیرد.

محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر لزوم مطالعه و مداقّه برای چگونگی صیانت از جلالت و منزلت زنان تصریح کرد: یکی از موضوعات مغفول‌مانده، جایگاه واقعی زنان است که گاهی اوقات به‌دلیل نگاه جزئی به حقوق زنان مورد خدشه قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به منشور حقوق و مسئولیت زنان که در سال 83 در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، ابراز کرد: باید بررسی شود از آن زمان تا کنون چه‌میزان از این منشور عملیاتی شده است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در آن منشور سازوکاری طراحی شده است تا میزان پیشرفت اجرا و موانع آن هر دو سال یک بار بررسی و در صورت لزوم پیگیری شود.

او  اضافه کرد: نه‌تنها بسیاری از زنان از این منشور و محتوای آن اطلاعی ندارند بلکه ما نیز گزارشی از روند اجرا و میزان تحقق آن نداریم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه "در این منشور هم به مسأله فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری و هم به مسائل حوزه تقنین و قضا پرداخته شده است" خواستار ارائه گزارشی درباره روند اجرای این منشور و عوامل احتمالی عدم اجرای آن شد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش توجه به مسائل زندانیان زن و خصوصاً مادران زندانی و توجه به اولویت اصلاح و تربیت آنها را  مهم دانست اما در عین حال گفت: یکی از مسائل مهمتر در کاهش جمعیت کیفری زنان کاهش جرم‌انگاری است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در دهه‌های گذشته برای بسیاری از تخلفات جرم‌انگاری شد و برای آنها مجازات حبس و آن هم حبس‌های سنگین و طویل‌المدت در نظر گرفته شد که قطعاً این مسأله باعث افزایش پرونده‌های قضائی و تراکم جمعیت کیفری کشور می‌شود.

او ادامه داد: وقتی جمعیت کیفری افزایش یابد روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی و امکان طبقه‌بندی و ارائه خدمات کیفی و روند اصلاح و تربیت دشوار می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس بر لزوم همکاری فراکسیون زنان مجلس برای کاهش اطاله دادرسی تأکید کرد و متذکر شد: این فرایند پیچیده و طولانی باعث می‌شود که همچنان شاهد تداوم مشکلات برای مردم باشیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که بسیاری از مسائل نظام با کمک مردم حل شده است خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل حقوقی زنان نیز با روش‌هایی چون میانجی‌گری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی قابل حل‌وفصل است.

وی همچنین بر اولویت فراهم‌سازی زمینه ارائه خدمات به زنان توسط زنان تأکید کرد و گفت: اگر زندان زنان به‌گونه‌ای مستقل شود که همه امور آن توسط زنان اداره شود و از ظرفیت زنان در فرایند دادرسی نیز استفاده کنیم مسائل قضائی مربوط به زنان آسان‌تر و با آرامش بیشتری انجام می‌شود.

او  بر همین اساس از نمایندگان زن مجلس خواست که قوه قضائیه را در شناسایی و حل گام‌به‌گام مشکلات حقوقی زنان در دستگاه عدلیه یاری دهند.

رئیس قوه قضائیه همچنین از اعضای فراکسیون نمایندگان مجلس خواست که در هم‌اندیشی و ارتباط بیشتر با معاونت‌های حقوقی و اجتماعی قوه قضائیه راهکارهای خود را برای بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده از جمله رفع مشکلات مربوط به مهریه، نفقه و حضانت و ولایت ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 14013