فناوری‌های جالب نظامی که وارد زندگی روزمره ما شدند و آن را به کلی تغییر دادند

چهارشنبه،۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
تایر‌های مصنوعی  فناوری‌های نظامی که زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر داده‌اند  جالب است بدانید تا قبل از جنگ‌جهانی دوم در بیشتر خودروها از تایرهایی استفاده می‌شد که با لاستیک طبیعی ساخته شده بودند. این داستان ادامه پیدا کرد تا اینکه در جنگ‌جهانی دوم ژاپن مناطقی که منابع ساخت لاستیک طبیعی در آن‌ها وجود داشت را اشغال کرد. در نتیجه نیروهای متفقین چاره‌ای نداشتند به‌غیر از اینکه به فکر ساخت لاستیک مصنوعی بیافتند.  تایرهای مصنوعی پس از جنگ‌جهانی پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده‌اند و این روزها دیگر در چرخ وسیله‌

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند احتیاج مادر اختراع است، این گفته زمانی که پای جنگ و درگیری میان ملت‌ها به میان آید صحت بیشتری پیدا می‌کند و کاملاً مشخص است ملتی که جنگ‌افزارهای قوی‌تری داشته باشد پیروز میدان خواهد بود.

نابودی سرخپوستان آمریکا، سامورایی‌های ژاپن و نیروهای قزلباش در برابر سپاه عثمانی در نبرد چالدران را تنها قسمتی از نبردهایی می‌توان نام برد که برتری فناوری و تسلیحات، پیروزی حریف را به دنبال داشت.

در این بین همیشه تکنولوژی ابتدا در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد و پس از مدتی شاهد انتقال آن به ملت‌ها هستیم. با این حساب قصد داریم در ادامه به فناوری‌های نظامی اشاره کنیم که ابتدا در خدمت دولت‌ها بود و سپس در اختیار ملت‌ها قرار گرفت تا زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر دهد.

اینترنت

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

این روزها بعید به نظر می‌رسد کاربران بتوانند روزی را بدون دسترسی به اینترنت بگذرانند اما جالب است بدانید اینترنت نیز مانند بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین ابتدا مصارف نظامی داشت. در سال ۱۹۷۷ شبکه‌ای با نام آرپانت (ARPANET) با پرتکل TCP/IP بنا نهاده شد.

این شبکه زیربنای اینترنت فعلی را شکل داد و آزمایشگا‌ه‌های علمی را به هم متصل می‌کرد. قبل از آن در دهه ۵۰ میلادی با پیشرفت کامپیوترها نیاز به ایجاد شبکه‌ای گسترده را شاهد بودیم، این شبکه قرار بود کامپیوترها را به یکدیگر متصل کند. در دوران جنگ‌سرد نیاز به ارتباط میان کامپیوترها بیشتر شد و شاهد ایجاد آرپانت بودیم.


جی‌پی‌اس

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

پس از پایان جنگ‌جهانی دوم، مسابقه‌ای برای دست‌یافتن به فضا میان قدرت‌های بزرگ صورت گرفت. این رویداد باعث شد تا در نهایت ماهواره‌ها به فضا پرتاب شوند و در مصارف نظامی و غیر نظامی استفاده شوند. در دهه ۹۰ میلادی برخی از این ماهواره‌ها برای مسیریابی رادیویی توسط دولت آمریکا به خدمت گرفته شدند.

این سازوکار گزینه خوبی برای حفاظت سربازان در میادین نبرد و همچنین شناسایی اهداف دشمن به‌حساب می‌آمد و شاهد بهینه‌سازی نقشه‌های دیجیتال و رصد کردن هواپیما‌ها بودیم. در نتیجه رفته‌رفته این فناوری به زندگی شهری راه پیدا کرد.

در نهایت با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و تعبیه شدن جی‌پی‌اس در آن‌ها شاهد استفاده‌های بسیار کاربردی برای جی‌پی‌اس در اپلیکیشن‌های مسیریاب بودیم.


پهپاد‌

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

این روزها پهپادهای مختلفی را با مصارف متفاوت شاهد هستیم و انتظار می‌رود در آینده‌ شاهد پیشرفت بیشتر پهپادها باشیم. جالب است بدانید ایده ساخت پهپاد به سال ۱۸۴۹ باز می‌گردد، در آن زمان اتریش یک بمب بدون سرنشین را توسط بالن به بالای شهر ونیز فرستاد تا منفجر شود، آلمانی‌ها نیز در جنگ‌جهانی دوم ایده‌هایی برای ساخت‌ پهپاد داشتند. پهپادهایی که امروزه می‌شناسیم در ابتدا برای عملیات گشت‌ و شناسایی در میادین دشمن به خدمت گرفته شدند و اگر اخبار را دنبال کرده‌ باشید مدتی پیش شاهد حمله با پهپاد به رئیس‌جمهور ونزوئلا بودیم.

گفته می‌شود در حال حاضر بیشتر از ۵۰ کشور دنیا از پهپادها استفاده می‌کنند و پیش‌بینی‌ می‌شود در آینده پهپاد‌ها در کنار مصارف نظامی کاربردهای زیادی در حوزه پزشکی و حمل‌و‌نقل نیز داشته باشند.


رادارهای هواشناسی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

رادارها ممکن است مستقیماً توسط شهروندان استفاده نشوند اما در ابعاد مختلف زندگی کاربرد دارند، در سال‌های ۱۸۰۰ میلادی فیزیک‌دان‌های آلمانی متوجه شدند که امواج رادیویی در برخورد با اشیاء بازتاب دارند.

سال‌ها از کشف این موضوع گذشت تا اینکه نهایتاً در جنگ‌جهانی دوم دانشمندی با نام واتسون وات، تجهیزاتی را ابداع کرد که به لطف آن‌ها نیروهای متفقین برای دفاع در نبردهای بریتانیا و سایر مواضع از آن‌ها استفاده کردند.

این تجهیزات که امروزه آن‌ها را با نام رادار می‌شناسیم راه خود را به دنیای هواشناسی پیدا کردند و این روزها به لطف رادارهای هواشناسی شاهد پیش‌بینی بارش برف، باران و رگبار هستیم. رادارهای پیشرفته به راحتی می‌توانند وضعیت هوا را در چند هفته پیش‌رو برآورد کنند.


مایکروویو

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

فناوری رادار که در جنگ‌جهانی دوم اختراع شد مدت‌ها بعد در قسمت‌های دیگری از زندگی انسان‌ها حضور پیدا کرد. یکی از این موارد تولید دستگاهی بود که می‌توانست امواج الکترومغناطیس را در ابعاد بسیار کوچکی ایجاد کند.

این فرآیند که تولید سریع گرما را به دنبال داشت مدتی بعد در مایکروویو‌ها رواج پیدا کرد و امواج رادیویی موجود در مایکروویو مولکول‌های غذا را به جنبش درمی‌آورد و با سرعت زیادی گرم می‌کند. جالب است بدانید مایکروویو‌های اولیه در سال ۱۹۴۶ تولید شدند و با نام Radarange به‌فروش رسیدند. این مایکروویو‌ها ابعاد بزرگی داشتند و به دلیل قیمت گزاف آن‌ها، در دسترس تمامی مشتریان نبودند تا اینکه پس از سال ۱۹۶۷ سلانه‌سلانه راه خود را به آشپزخانه‌ها پیدا کردند.


دوربین‌ دیجیتال

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

دوربین‌های دیجیتال با ظهور ماهواره‌های جاسوسی به خدمت گرفته شدند. این دوربین‌ها تصاویری با رزولوشن‌های بسیار بالا را از مواضع دشمن می‌گرفتند و در زمان جنگ‌سرد در دهه ۷۰ میلادی شاهد ساخت اولین دوربین دیجیتال بودیم.

این دوربین‌ها فاصله زیادی با دوربین‌های دیجیتال DSLR پیشرفته امروزی داشتند اما درنهایت توانستند انقلابی در دنیای عکاسی ایجاد کنند.


کامپیوتر

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

کامپیوترهای اولیه نسبت به چیزهای که امروزه شاهد آن هستیم از زمین تا آسمان تفاوت داشت. این کامپیوترهای قدیمی با کارت‌های سوراخ‌شده‌ای به صورت کاملاً مکانیکی کار می‌کردند و جنگ‌جهانی دوم نقطه‌ آغازی برای پیشرفت کامپیوتر بود. در این زمان کامپیوتری با نام Colossus توسط متفقین برای رمزگشایی پیام‌های آلمانی‌ها ابداع شد.

این کامپیوترها به متفقین کمک کردند تا جریان نبرد را به نفع خود تغییر دهند، در دهه‌های بعد نیز کامپیوترها پیشرفت‌های بیشتری را شاهد بودند و این روزها گوشی‌های هوشمند به عنوان کاربردی‌ترین نمونه از کامپیوترهای قدیمی پردازش‌های سنگین را به راحتی و در کمترین زمانی انجام می‌دهند.


موتور جت

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

فرانک ویتل در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی موتور جت را ابداع کرد و نهایتاً حق اختراع این موتور را در سال ۱۹۳۰ به نام خود ثبت نمود. موتور جت پیشرفت زیادی را شاهد نبود تا اینکه جنگ‌جهانی دوم آغاز شد و در سال ۱۹۴۴ اولین جت جنگی دنیا با نام Messerschmitt Me 262 را در کرانه آسمان شاهد بودیم.

آلمان‌ها منابع لازم برای تولید این جت را نداشتند و نتوانست آنگونه که باید و شاید در میدادین نبرد حاضر شود. از آن زمان تاکنون فناوری موتورهای جت پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده است و اکنون هواپیماهای مختلفی از این فناوری بهره می‌گیرند.


غذاهای کنسروی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

به هر اندازه هم که شرایط نبرد دشوار باشد باز هم سربازان باید تغذیه شوند و به همین دلیل در سال‌ ۱۸۱۰ میلادی دولت فرانسه جایزه هنگفتی برای کسی که بتواند سلامت غذا را برای مدت طولانی حفظ کند در نظر گرفت. این امر باعث شد تا مخترعین دست به کار شوند و یکی از آن‌‌ها متوجه شد غذایی که پخته شده و در یک ظرف دربسته قرار دارد در بازه زمانی بیشتری سالم می‌ماند.

از این ماجرا سال‌ها گذشت تا در جنگ‌جهانی دوم شاهد کنسروهای گوشت، سوسیس و لوبیا بودیم. این کنسروها در تعداد بسیار زیادی در اختیار ارتش قرار می‌گرفت تا سربازان در میادین نبرد در کمترین زمانی بتوانند انرژی مورد نیاز بدن را بوسیله خوردن کنسرو تأمین کنند. ماندگاری بالای خوراکی‌‌های کنسروی، این محصولات را به گزینه‌ای مناسب برای زندگی پرمشغله امروزی تبدیل کرد تا اینکه شاهد انواع و اقسام غذاهای کنسروی باشیم.


پنی‌سیلین

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

اگر به علم داروشناسی علاقه داشته باشید بدون شک داستان پنی‌سیلین را شنیده‌اید. در جنگ‌جهانی اول دانشمندی با نام الکساندر فلیمینگ به عنوان سروان در یگان پزشکی ارتش پادشاهی بریتانیا مشغول به خدمت شد.

وی شاهد مرگ سربازان زیادی بود که بر اثر عفونت زیاد جان خود را در میادین نبرد از دست می‌دادند. داروهای ضدعفونت که در آن زمان استفاده می‌شد کفاف درمان زخم‌های سربازان را نمی‌کرد و در زخم‌های عمیق عفونت‌های شدیدی شکل می‌گرفت.

فلیمینگ در سال‌های بعد ماده‌ای را کشف کرد که جلوی افزایش عفونت را می‌گرفت، این ماده پنیسیلین نام گرفت و در جنگ‌جهانی دوم با تولید انبوه پنیسیلین جان بسیاری از سربازان نجات یافت.


ساعت‌مچی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

گاهی اوقات لازم میشد تا مردان جنگی در میادین نبرد از جبهه‌های مختلفی در یک زمان واحد به دشمن حمله کنند. در نتیجه این سربازان باید در جریان دقیق وقت قرار می‌گرفتند. از طرف دیگر سربازان به وسیله‌ای نیاز داشتند که ابعاد کوچکی داشته باشد و وقت را به آن‌ها نشان دهد.

ماحصل این نیازها ساعت‌مچی بود. این ساعت‌ها روی مچ دست سربازان بسته می‌شدند و بدون اینکه مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد کنند وقت را نشان می‌دادند. از آنجایی که انسان‌ها در زندگی روزمره نیاز دارند تا همیشه در جریان گذشت زمان باشند شاهد تولید انبوه ساعت‌های مچی و حضور این محصولات در بازارهای جهانی بودیم.

ساعت‌های مچی در کنار کارایی که برای نشان دادن زمان دارند به وسیله‌ای برای زیبایی نیز تبدیل شدند و در کنار ساعت‌های مچی معمولی، ساعت‌های‌مچی گران‌قیمتی را شاهد هستیم.


دستگاه‌های واکی‌تاکی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

اگر تمامی موارد این فهرست را از ابتدا دنبال کرده باشید حتماً متوجه خواهید شد تاریخچه ساخت بسیاری از ابزارهای روزمره‌ای که این روزها از آن‌ها استفاده می‌کنیم به جنگ‌جهانی دوم باز می‌گردد. در جنگ‌جهانی دوم واکی‌تاکی ابتدا توسط سربازان واحد پیاده مورد استفاده قرار گرفت، مدتی بعد نیروهای توپخانه به واکی‌تاکی مجهز شدند و پس از آن واکی‌تاکی در تانک‌ها تعبیه شد.

واکی‌تاکی به‌عنوان دستگاه بی‌سیمی که ارتباط صوتی میان افراد را از فاصله دور میسر می‌کند پس از پایان جنگ‌جهانی دوم راهی مصارف شهری و تجاری شد و این روزها انواع و اقسام واکی‌تاکی‌هایی را شاهد هستیم که کیفیت و پهنای باند مختلفی دارند.


دوربین‌های دید در شب

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

نیروهای آلمانی در جنگ‌جهانی دوم به عنوان اولین ارتشی شناخته می‌شوند که به فناوری دید در شب دست پیدا کردند. در اواسط دهه ۴۰ میلادی دوربین‌های دید در شب در تانک‌های Panther تعبیه شدند و مدتی بعد شاهد مدل‌های کوچکتر دوربین دید در شب بودیم که روی سلاح Sturmgewehr 44 سوار می‌شدند.

دوربین‌های دید در شب پس از پایان جنگ‌‌جهانی دوم راه خود را به تجهیزات شهری و تجاری پیدا کردند و این روزها خودروهایی را شاهد هستیم که به لطف این دوربین‌ها در ظلمات شب عابر پیاده را تشخیص می‌دهند.


جت‌پک

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

در سال‌های وقوع جنگ‌جهانی دوم و دوران پس از آن، ارتش آمریکا زمان و هزینه زیادی را به ساخت جت‌پک اختصاص داد. هدف اولیه ساخت جت‌پک ابداع وسیله‌ا‌ی بود که سربازان واحد گشت و شناسایی به کمک آن بتوانند مواضع دشمن را زیر نظر بگیرند.

از آنجایی که چت‌پک سرعت زیادی دارد به کمک آن سربازان می‌توانستند سریعاً از تیررس دشمن دور شوند. از آن زمان تاکنون هنوز شاهد بلوغ جت‌پک‌ها نبوده‌ایم و این محصولات استفاده‌های شهری نیز دارند اما انتظار می‌رود در آینده با پیشرفت بیشتر جت‌پک‌ها شاهد رواج بیشتر آن‌ها در جوامع متمدن باشیم.


نواربهداشتی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

بن فرانکلین اولین کسی بود که پدهای بهداشتی را برای جلوگیری از خونریزی زخم‌های سربازان در میادین نبرد اختراع کرد. این اختراع ساده مدتی بعد راه خود را به زندگی انسان‌ها پیدا کرد و در قالب نواربهداشتی برای بانوان عرضه شد.


خشک‌کردن انجمادی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

در سال ۱۹۰۶ شاهد ایده خشک کردن انجمادی بودیم اما این ایده در دروان جنگ‌جهانی دوم قوت گرفت، در آن زمان به لطف خشک‌کردن انجمادی محتوی داخل کیسه‌های خون در اثر حمل و نقل بیرون نمی‌ریخت.

این فناوری جان هزاران سرباز را در میدان نبرد نجات داد و پس از پایان جنگ‌جهانی دوم در کنار خشک‌کردن انجمادی خون، شاهد به خدمت گرفتن این روش برای داروها و خوراکی‌های مختلف بودیم. جالب است بدانید در فرآیند تولید سرامیک و ساخت مواد مصنوعی نیز از خشک کردن انجمادی کمک گرفته می‌شود.


اپی‌پن یا تزریق‌گر خودکار

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

این محصول در‌واقع یک تزریق‌گر خودکار است که به لطف آن سربازان می‌توانند در صورت جراحت در میادین نبرد، داروهای لازم را سریعاً تزریق کنند. کاملاً مشخص است چنین فناوری به‌سرعت راه خود را به دنیای پزشکی پیدا می‌کند و این روزها افرادی که به آلرژی‌های شدید مبتلا هستند با استفاده از اپی‌پن می‌توانند در شرایط اضطراری، سریعاً آلرژی خود را التیام بخشند و جلوی خطرات ناشی از حساسیت شدید را بگیرند.


کیسه‌خون و و روش‌ انتقال آن

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

پزشکان حاضر در جنگ‌جهانی اول صحنه‌های دلخراشی را شاهد بودند که سربازان به دلیل نبود خون جان خود را از دست می‌دادند. این موارد باعث شد تا ستوان لارنس بروس رابرتسون از کشور کانادا شیو‌ه‌ای را برای انتقال خون بین دو نفر ابداع کند.

این روش به سرعت در جوامع پزشکی فراگیر شد و بهینه‌سازی‌های زیادی را در آن شاهد بودیم و با تشکیل بانک‌های خون جان انسان‌های زیادی از مرگ حتمی نجات داده شده است.


تایر‌های مصنوعی

تایر‌های مصنوعی  فناوری‌های نظامی که زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر داده‌اند  جالب است بدانید تا قبل از جنگ‌جهانی دوم در بیشتر خودروها از تایرهایی استفاده می‌شد که با لاستیک طبیعی ساخته شده بودند. این داستان ادامه پیدا کرد تا اینکه در جنگ‌جهانی دوم ژاپن مناطقی که منابع ساخت لاستیک طبیعی در آن‌ها وجود داشت را اشغال کرد. در نتیجه نیروهای متفقین چاره‌ای نداشتند به‌غیر از اینکه به فکر ساخت لاستیک مصنوعی بیافتند.  تایرهای مصنوعی پس از جنگ‌جهانی پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده‌اند و این روزها دیگر در چرخ وسیله‌های نقلیه خبری از لاستیک طبیعی نیست.

 

جالب است بدانید تا قبل از جنگ‌جهانی دوم در بیشتر خودروها از تایرهایی استفاده می‌شد که با لاستیک طبیعی ساخته شده بودند. این داستان ادامه پیدا کرد تا اینکه در جنگ‌جهانی دوم ژاپن مناطقی که منابع ساخت لاستیک طبیعی در آن‌ها وجود داشت را اشغال کرد. در نتیجه نیروهای متفقین چاره‌ای نداشتند به‌غیر از اینکه به فکر ساخت لاستیک مصنوعی بیافتند.

تایرهای مصنوعی پس از جنگ‌جهانی پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده‌اند و این روزها دیگر در چرخ وسیله‌های نقلیه خبری از لاستیک طبیعی نیست.


پروژه‌های فضایی

فناوری‌های جالب  نظامی که وارد زندگی روزمره شدند و آن را به کلی تغییر دادند

در جریان جنگ‌جهانی دوم دانشمندان آلمانی مشغول کار بر روی موشکی شدند که می‌توانست مقدار زیادی مواد منفجره را به خاک دشمن برساند. این تحقیقات زمینه‌ساز ارسال اولین موشک به فضا شد.

پس از جنگ‌جهانی دوم، آمریکا دانشمندان آلمانی که در ساخت موشک V2 دست‌ داشتند را به‌خدمت گرفت تا شاهد سرآغاز داستان سفر انسان به ماه باشیم. از آن زمان تاکنون پروژه‌های فضایی دستاوردهای زیادی داشته و انسان‌های زیادی به فضا سفر کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: برترین ها - ترجمه از محمد کاملان

کد خبر: 3066