با مشهورترین گیاهخواران آشنا شوید + تصاویر

دوشنبه،۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
با مشهورترین گیاهخواران جهان آشنا شوید + تصاویر

گروه سلامت - ​گیاهخواری یعنی نخوردن گوشت حیوانات که ممکن است شامل مواد لبنی هم بشود که خاستگاه جانوری دارند. 

به گزارش پیام ایران، گزارش‌های آماری نشان داده‌اند گیاهخواران در کل بیشتر از گوشت‌خواران عمر می‌کنند. غذای گیاهخواران مملو از فیبر، مواد مغذی گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کند شدن روند سالخوردگی کمک می‌کنند.

ابتلا به بیماری قلبی کم می‌شود

غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز به افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی مشهورند درحالی‌که رژیم غذایی گیاهی شهرتی کاملا برعکس دارند. افرادی که بر رژیم غذایی گیاهی متکی هستند کمتر از گوشت‌خواران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند که از بزرگترین قاتلان بشر در جهان به شمار می‌رود و این میزان کمتر درحدود ۲۴ درصد برآورد شده‌است. این کاهش احتمال ابتلا از آن رو است که غذاهای گیاهی به صورت ذاتی دارای میزان کمتری از چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول بوده و در مقابل میزان مواد مغذی گیاهی در آنها بسیار بالا است.

پژوهش‌ها خبر از مفید بودن گیاهخواری دارند. در این پژوهش‌ها آمده افزایش مصرف گوشت باعث بالا رفتن احتمال مرگ زودرس می‌شود و برعکس، کاهش مصرف گوشت می‌تواند بر طول عمر بیفزاید.

 بسیاری از افراد مشهور جهان به گیاهخواری روی آورده اند. برخی برای سلامتی و طول عمر و برخی دیگر به دلیل عشق به حیوانات و مهر به طبیعت. در ادامه این افراد را به شما معرفی می کنیم.

 

لئوناردودی کاپریو

leonardo_dicaprio.jpg

دی کاپریو یه گیاهخوار تمام و کمال است. این بازیگر و تهیه کننده که به عنوان سبزترین پسر هالیوودی شناخته می‌شود تلاش‌های زیادی برای حمایت از زمین کرده است که سرمایه‌گذاری در تولید غذاهای غیرگوشتی و کمک مالی به جوامع حمایت از حیات وحش در گوشه و کنار جهان از جمله آنهاست.

 

مایک زاکر برگ

1-12.jpg

زاکربرگ گیاه‌خوار است و یک بار گفت که فقط در صورتی گوشت حیوانی را خواهد خورد که خودش آن حیوان را کشته باشد.

 

بیل کلینتون

1894859_966.jpg

وی یکی از چهره‌های سرشناس طرفدار تغذیه وگان‌ها، بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین آمریکاست. در زمان اقامت در کاخ سفید، کلینتون به علاقه ویژه‌اش به همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده شناخته می‌شد، اما در سال ۲۰۰۴ پس از یک عمل جراحی بای پس قلب، وی مجبور شد تا به شدت میزان کلسترین در تغذیه‌اش را کاهش دهد. چهار سال بعد از آن یک عمل جراحی دیگر این بار موجب شد تا بیل کلینتون به روش تغذیه وگان‌ها روی آورد.

 

استیو جابز

steve-jobs-810x506.jpg

جابزبنیانگذار اپل و مالک سابق استودیوی انیمیشن‌سازی پیکسار نیز فردی گیاه‌خوار بوده است.

 

برد پیت

hqyqy-drbrh-brd-pyt-hnrpyshh-jdhb-600x435_0.jpg

وی می گوید:«سال هاست که می خواهم گیاه خوار باشم اما نتوانستم. من روزگاری در یک فست فود کار می کردم و آنجا با بوی بد گوشت سرخ کرده روبرو می شدم و با خودم فکر می کردم چطور می توان این چیزها را خورد. بعد در سفری به آفریقا با شکار حیوانات آشنا شدم و دیدم با چه خشونتی حیوانات را می کشند. البته این چیزها حتما در آمریکا هم هست، اما دیوارها اجازه نمی دهند ما آنها را ببینیم. در نتیجه، همیشه با خودم فکر می کردم به جای گوشت چه می توانم بخورم تا اینکه دیدم چه فضایی برای خوردن چیزهای دیگر فراهم است.»

 

کیت وینسلت

kate-winslet_1.jpg

این هنر پیشه ی محبوب تایتانیک در زمان جوانی شروع به گیاهخواری کرد و چندین سال است که همچنان در این وضع به سر می برد. او چنان طرفدار حقوق حیوانات است که یک ویدئو برای تحریم رستوانی که از جگر اردک غذا تهیه می کند، انتشار کرده.

 

ناتالی پورتمن

slide_327031_3155860_free.jpg

ناتالی از گیاهخواران متعصب است. او مستندی به نام خوردن حیوانات پخش کرد که سوال هایی را در ذهن مردم در مورد افرادی که غذا تهیه می کنند، ایجاد کرد. وقتی از او در مورد نوشته اش سوال شد، او گفت: ” این کار ظالمانه وناراحت کننده است. سلامت ما، محیط ما و ارزش های ما باید سالم بمانند.”

 

صادق هدایت

1894852_672.jpg

او از جوانی رو به گیاه‌خواری نمود و تا پایان عمر نیز آن را ادامه داد. هدایت کتابی با عنوان گیاه‌خواری نیز دارد. در این کتاب می‌گوید برای جلوگیری از جنگ انسان ابتدا باید دست از کشتن و خوردن حیوانات بکشد.

 

محسن چاوشی

mhsnchwshy.jpg

او باور دارد خوردن گوشت حیوانی که در ترس و اضطراب و عصبیت کشته می‌شود، نمی‌تواند آدم را به آرامش برساند.

 

پریناز ایزدیار

156173.jpg

وی می گوید: گیاه خوار شده ام. به این دلیل که حیوانات را دوست دارم و نمی توانم گوشت موجود زنده بخورم. 

 

شهره سلطانی

51708412_137687877276669_7665605947175747155_n.jpg

یکی از هنرمندانی است که از دوران کودکی به گیاهخواری گرایش داشته، در حال حاضر گیاهخوار حرفه‌ای است و البته به قارچ علاقه زیادی دارد. به عقیده او سبزیجات و گیاهان بسیار خوشمزه‌تر و مفید‌تر از فراورده‌های گوشتی هستند و می‌توان با کمک آنها انواع غذاهای ایرانی و خارجی را طبخ کرد، بدون آنکه کمبود گوشت در این غذاها احساس شود.

 

جواد رضویان

1396032517542647411156414.jpg

وی از دیگر هنرمندان داخلی که رژیم گیاهخواری دارند. جواد رضویان به تنهایی این نظریه را که گیاهخواری آدم‌ها را ضعیف می‌کند، باطل کرده است. اگر این طور بود، الان جواد رضویانی وجود نداشت .

 

فرهاد آئیش و مائده طهماسبی 

172802_632.jpg

یک بوی بد فرهاد آئیش را گیاهخوار کرد. یک روز که فرهاد آئیش و مائده طهماسبی به رستوران رفته بودند، مقداری از کباب کوبیده‌ای که سفارش داده بودند، اضافه آمد و آن را در ظرف یک‌بار مصرف گذاشتند و با خود به داخل ماشین بردند. بعد از ناهار که برای کاری ازماشین  بیرون رفته بودند و پس از مدتی برگشتند فاجعه اتفاق افتاده بود و بوی بد و وحشتناکی ماشین را پر کرده بود. فرهاد آئیش و مائده طهماسبی همان‌جا تصمیم گرفتند گیاهخوار شوند؛ اتفاقی که شاید برای خیلی از ما افتاده باشد، اما ما را مجاب به گیاهخواری نکرده است. البته لذت کبابخواری آنقدر هست که نتوان به راحتی گیاهخوار شد.

مشاهیر گیاهخوار

جرج برنارد شاو

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

  وقتی می فهمیم فردی مثل جرج برنارد شاو، گیاه خوار است، شاخ درمی آوریم. وقتی از او پرسیدند که چرا و به چه دلیل این نوع زندگی را انتخاب کرده، خیلی ساده بیان کرد: «من باید این سوال را از شما بپرسم که چرا گوشت خوارید. گیاه خواری خیلی طبیعی تر و درست تر از گوشت خواری است و این شمایید که باید جواب بدهید.» شاو در جایی دیگر گفته است: «تا زمانی که بدن ما گور زنده حیوانات کشته شده است، چطور می توانیم انتظار هرگونه شرایط ایده آل را روی زمین داشته باشیم؟

 

آلبرت اینشتاین

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟ 

آلبرت اینشتین هم گیاهخوار بوده و در این رابطه گفته: «غذاهای گیاهی تاثیر بسزایی بر خلق ما می گذارند. اگر تمام دنیا به گیاه خواری رو آورد، سرنوشت نوع بشر می تواند تغییر کند. اگر کسی آرزو دارد به پرهیزکاری برسد، اولین ریاضت او باید خودداری از آزار حیوانات باشد.»

 

ابوعلی سینا

156422979.jpg

 ابوعلی سینا نیز گیاه خوار بود و در نوشته های خود مضرات گوشت را بیان کرده است. مثلا نوشته است که حذر کنید از خوردن گوشت جانوران.

ابوعلی سینا معتقد بود دستگاه گوارشی انسان برای گوشت خواری ساخته نشده و در نتیجه خوردن گوشت می تواند به ما آسیب بزند. البته ابوعلی سینا تنها فیلسوف و پزشک ایرانی نیست که ما را از گوشت خواری نهی می کند. همچنین نجم الدین رازی در مرصادالعباد آورده است: «از گوشت بسیار احتراز کنید» و نظریات خود را در این مورد شرح داده است.

 

 گوته

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

که به سلامت جسم و جانش اهمیت می‌داد، از خوردن فراورده‌های دامی به شدت پرهیز می‌کرد. او باور داشت که گیاهخواری قدرت تفکر انسان را تقویت می‌کند. یوهان ولفگانگ فون گوته به انسان‌هایی که آزارشان به حیوانات می‌رسید، اعتمادی نداشت.

 

فرانتس کافکا

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

 او مبتلا به میگرن، یبوست، بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب بود. برای درمان این امراض رو به گیاهخواری و نوشیدن زیاد شیر آورد.

 

تولستوی

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

اواخر عمر به کلی زندگی‌اش را تغییر داد، سیگار، گوشت و مشروبات الکلی را ترک کرد. روزی عمه تولستوی به ملاقاتش می‌آید. او یک مرغ زنده را با چاقو در سینی جلوی عمه می‌گذارد و می‌گوید: «تو مرغ میخواهی؟ این هم مرغ. ما همه چیز را آماده کرده‌ا‌یم، کافیست خودت دست به کار شوی.» از این رو تولستوی یکی از چهره‌های شناخته شده در عالم مشاهیر گیاهخوار است.

 

ماهاتما گاندی

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

از همان سنین کودکی با مرام آسیب نرساندن به موجودات زنده خو گرفت و به گیاهخواری، روزه‌داری برای خودسازی و خالص نمودن خویش و زندگی توأم با گذشت اعضای فِرق و مذاهب مختلف کوشش ورزید.

 

لئوناردو دواینچی؛

مشهورترین گیاهخواران دنیا را می‌شناسید؟

 داویننچی گفته است: «اگر بشر آزادی می خواهد، چرا پرنده ها و حیوانات را در قفس زندانی می کند؟ به راستی که بشر پادشاه حیوانات است، چرا که بی رحمی او سرآمد همه آنهاست. ما از مرگ دیگران زندگی می کنیم. ما گورستان های متحرک هستیم.» یا «روزی جهان به آزمایش روی حیوانات همانطور نگاه خواهد کرد که امروز به آزمایش روی انسان ها.»، «روزی فرا خواهد رسید که مردم به قتل یک حیوان همانگونه نگاه خواهند کرد که امروزه به قتل یک انسان.»

انتهای پیام/

 

 

 

کد خبر: 8228