مضرات نوشابه؛ چیزهایی که حتی فکرش را هم نمی کنید

جمعه،۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
وقتی شوینده به یخچال راه پیدا می کند
مضرات نوشابه؛ چیزهایی که حتی فکرش را هم نمی کنید

گروه تغذیه - اگر نوشابه می خورید، قطعا بیمار می شوید. متخصصان می گویند نوشابه، شوینده ای است که در کمال ناباوری به یخچال و سبد غذایی مردم راه پیدا کرده است.

به گزارش  پیام ایران ، درباره خطرات مصرف نوشابه چقدر می‌دانید؟ پوکی استخوان، دیابت و سرطان، تنها بخشی از بیماری‌هایی هستند که با مصرف مداوم نوشابه به جان شما می‌افتند. نوشابه گازدار، استخوان‌هایتان را پوک و عمرتان را کوتاه می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد خطرات مصرف این نوشیدنی‌ها بیشتر بدانید، ادامه این مطلب را بخوانید.

درباره خطرات مصرف نوشابه چقدر می‌دانیم؟

سرطان می‌گیرید

مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که نوشابه‌های گازدار زمینه را برای ابتلا به برخی از انواع سرطان فراهم می‌کنند. از نظر محققان اگر نوشابه را دو بار در هفته مصرف کنید، سطح انسولینی که در پانکراس ذخیره می‌شود بالا می‌رود و احتمال ابتلایتان به سرطان پانکراس بیشتر می‌شود.

تنها یکبار در هفته نوشیدن نوشابه‌های گازدار، خطر ابتلای مردان به سرطان پروستات را تا ۴۰ درصد بیشتر می‌کند. نوشیدن یک و نیم لیوان از نوشابه‌های گازدار در روز، احتمال دچار شدن زنان به سرطان سینه را بالا می‌برد.

قلبتان می‌ایستد

محققان ارتباط نزدیکی را میان استفاده هر روزه از نوشابه‌های گازدار و ابتلا به بیماری‌های قلبی پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند مصرف سه فنجان از این نوشیدنی‌ها در هر روز، خطر ایست قلبی را سه برابر می‌کند.

دیابت می‌گیرید

قند فراوانی که به نوشابه‌های گازدار اضافه شده است، احتمال ابتلا به دیابتنوع دو را بالا می‌برد. محققان در جریان مطالعاتشان، دریافتند که احتمال دیابتی شدن در میان نوشابه‌خور‌ها، به شکل محسوسی بالاتر از کسانی است که از نوشابه تغذیه نمی‌کنند.

استخوان‌هایتان پوک می‌شود

مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار، احتمال ابتلا به پوکی استخوانرا بالا می‌برد. محققان می‌گویند مصرف نوشابه‌های گازدار تراکم استخوان را کاهش می‌دهد. به گفته آنها کسانی که عادت به مصرف هر روزه این نوشیدنی‌ها دارند، بیشتر در خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرند. نوشابه‌ها دارای مقادیر قابل توجهی اسید فسفریک هستند. محققان اسید فسفریک را دلیل اصلی اختلال در جذب کلسیم و در نهایت پوکی استخوان می‌دانند.

نوشابه به کبدتان آسیب می‌زند

مصرف نوشابه گازدار تنها به پانکراس و قلب آسیب نمی‌ند. محققان می‌گویند این مصرف نوشیدنی‌ها خطر دچار شدن به کبد چرب را بالا می‌برد. به گفته آنها تنها مصرف دو فنجان روزانه در روز، احتمال آسیب کبدی را بالا می‌برد.


بیشتر بدانید:


بی‌اعصاب می‌شوید

محققان یک ادعای عجیب را در مورد نوشابه خور‌ها مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند نوشابه‌دوست‌ها عصبی‌تر هستند و بیشتر رفتارهای خشونت‌آمیز را ابراز می‌کنند. در مطالعات آنها ثابت شد نوجوانانی که تنها دو فنجان نوشابه در روز می‌خورند نسبت به همسالانی که نوشابه نمی‌خورند، پنج برابر پرخاشگرترند و بیشتر احتمال دارد که به مصرف الکل و سیگار رو بیاورند.

نوزادتان نارس به دنیا می‌آید

هر روز چاق‌تر شدن، تنها یکی از خطرات مصرف نوشابه است. زنان بارداری که نوشابه گازدار مصرف می‌کنند به احتمال زیاد فرزند نارسی را به دنیا می‌آورند. تاثیر مواد موجود در نوشابه بر رحم، توان زن برای ادامه بارداری سالم را پایین می‌آورد.

مغزتان پیر می‌شود

درباره خطرات مصرف نوشابه آشنا شدید. اما این همه ماجرا نیست. نوشابه گازدار، بر سلامت مغز شما هم تاثیری منفی می‌گذارند. به گفته محققان، مغز کسانی که عادت به مصرف این نوشابه ها دارند، زودتر پیر می‌شود و احتمال ابتلایتان به آلزایمر هم بالاتر می‌رود. البته پیری تنها به مغز این افراد محدود نمی‌ماند. مصرف نوشابه‌های گازدار، ظاهر افراد را هم پیر و در هم شکسته می‌کند و آنها را مجبور به جنگیدن با بیماری‌ها و ناتوانی‌های مختلفی می‌کند.

بلوغ‌تان زودرس می‌شود

دختران نوجوان، مراقب میزان مصرف نوشابه باشند! محققان می‌گویند اگر این افراد تنها یک و نیم فنجان از این نوشیدنی‌ها را در روز مصرف کنند، زودتر عادت ماهیانه را تجربه می‌کنند و با تغییرات بدنی مربوط به بلوغ روبرو می‌شوند. بلوغ زودرس، عوارض متعددی دارد که یکی از آنها، افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 12226