تاثیر خوراکی های ناسالم بر مغز

دوشنبه،۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
تاثیر خوراکی های ناسالم بر مغز

گروه تغذیه - تحقیقات تازه از این قرار است که هیپوکامپ سمت چپ مغز با مصرف نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات شور و گوشت‌های فرآوری شده به مرور زمان کوچک می‌شود و عملکرد ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ایرنا، یک متخصص تغذیه می‌گوید: امروز بسیاری از مواد غذایی موجود در بازار به خصوص مواد غذایی فرآوری شده آماده یا نیمه آماده حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی های مضر هستند و موادی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سیب زمینی سرخ شده دارای چربی اشباع شده و نمک زیاد بوده که علاوه بر کوچک کردن مغز ، تنگی، انسداد عروق و بروز بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارند.

وی اظهار داشت: اگر سفره خانواده تحت هر عاملی قادر به تامین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز میلیاردها سلول تشکیل دهنده جسم افراد خانواده نباشد، بیماری‌های مختلف ناشی از کمبود مواد مغذی نیز بروز خواهد کرد.

مظهری ادامه داد: ابتلای افراد خانواده به انواع بیماری‌های عفونی، گوارشی یا ریوی ناشی از مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری، گسترش سوءتغذیه وضعیت جسمانی و توان فکری مبتلایان را به دنبال داشته و هر روز بیشتر از قبل آنها را ضعیف، ناتوان و فرسوده می کند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در الگوهای تغذیه خانواده اگر زیاده‌روی و بیش‌خوری و بدخوری، تک‌خوری به صورت مستمر و به مدت طولانی انجام پذیرد، خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی، سرطان‌ها، افزایش پرفشاری خون، چربی خون بالا و غیره افزوده خواهد شد.

مظهری تصریح کرد: مادر خانواده در حکم دروازه سلامتی در تهیه و تامین نیازهای سلولی اعضای خانواده به مواد مغذی نقش غیرقابل انکاری را به عهده دارد که همه روزه با تهیه و تامین سبد نیاز تغذیه‌ای خانوار و انتقال آن به سفره و توزیع آن بین اعضای خانواده رسالت بزرگی را به عهده دارد و باید تلاش کند تا در چهارچوب امکانات و آگاهی‌های خود، به رفع گرسنگی برحسب ذایقه تک‌تک افراد خانواده توجه کرده و رضایت همه را جلب کند.

به گفته وی، افزایش آگاهی‌های لازم در زمینه‌ غذا و تغذیه، نحوه انتخاب مواد غذایی، فرآوری صحیح آنها و نحوه استفاده‌ بهینه و هدفمند از امکانات موجود برای تمام گروه‌های جامعه به خصوص زنان منجر به رفع بیش از نیمی از مشکلات موجود می شود، بدون اینکه  بار اقتصادی جدیدی را بر هزینه‌ خورد و خوراک خانواده‌ها تحمیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 12066