قاسم آباد گیلان، ثبت جهانی شد

سه شنبه،۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
قاسم آباد گیلان، ثبت جهانی شد

گروه گردشگری - روستای قاسم آباد را همه با لباس ها و دامن های زیبایش می شناسند.

به گزارش پیام ایران به نقل از اقتصاد کارا، قاسم آباد، یکی از شناخته شده ترین روستاهای ایران که جلوه گاه همزیستی و تفاهم آبی دریا و سبزی جنگل است، در فهرست شهرها و روستاهای ثبت شده در شورای جهانی صنایع دستی وابسته به سازمان ملل متحد، قرار گرفت وثبت جهانی شد. این روستای زیبا که پیشتر با لباس و دامن قاسم آبادی اش، شهره جهان شده است، این بار" چادر شب بافی " یکی دیگر از صنایع دستی زیبا و جذاب خود را همزمان با ثبت جهانی روستا به نمایش گذاشت.

جشن ثبت جهانی روستای قاسم آباد در استان گیلان همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با اجرای نمادین آِئین های این خطه زیبا و با استقبال انبوه بازدیدکنندگان روبرو شد.

سرپرست اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در این باره گفت: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد موجب تقویت برند صنعت گردشگری گیلان شده و این امر می‌تواند در کنار توانمندسازی شاغلین و هنرمندان حوزه هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی گیلان، موجب معرفی داشته‌های فرهنگی استان در سطح بین‌المللی باشد.

بر اساس گزارش این مجموعه،  بیش از ۶۰۰ هنرمند صنایع ‌دستی در رشته چادرشب‌ بافی در روستای قاسم‌ آباد رودسر مشغول به فعالیت هستند و این رشته از جمله هنرهای تاریخی مردمان این منطقه به شمار می‌رود.  از این رو به منظور قدردانی از تلاش عوامل ثبت جهانی این هنر گیلانی در فهرست صنایع دستی جهانی، مراسم جشن ثبت جهانی هنر چادرشب‌ بافی قاسم‌ آباد با حضور ناصر وحدتی هنرمند مطرح گیلانی و برگزاری مراسم‌های آیینی و محلی قاسم‌ آباد در غرفه گیلان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته تهران برگزار شد.

شورای جهانی صنایع‌دستی ( World Crafts Council) از سازمان‌های وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی و ملل متحد (یونسکو- UNESCO) است. ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی از سال ۲۰۱۵ میلادی( 1394 خورشیدی )۱۳۹۴آغاز شده و برنامه ‌ای الهام گرفته از شهرها و روستاهای خلاق یونسکو است.

شورای جهانی صنایع‌دستی به تازگی چند شهر و روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرده است که با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد رسید. شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

فرآیند ثبت جهانی روستای چادرشب بافی گیلان از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و پس از طی مراحل فشرده، پیشنهاده (پروپوزال)   ارسالی به شورای جهانی صنایع دستی مورد پذیرش واقع شد و منجر به حضور ارزیابان رسمی برای تایید نهایی در اوایل دی ماه در گیلان شد. غاده حجاوی " به همراه "کوین موری" و "ویدا توحدی" ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی  برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد به گیلان سفر کردند و قرار شد نتیجه نهایی نظر آنان مبنی بر ثبت جهانی چادر شب بافی از طریق شورای جهانی صنایع دستی به ایران ابلاغ شود.

قاسم آباد، خطه ای است که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را  به این دهکده - که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت- باز کرده است . روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده، بافندگان هنرمند با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته، اهتمام بورزند.

با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی و زیبای منطقه، تلاش بیشتر برای عمران منطقه و رفع نواقص موجود و نیز استفاده از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری لازم و ضروری است.

صنایع خلاق از نگاه آنکتاد

در دو دهه اخیر با طیف جدیدی از صنایع و فناوری های نرم مواجه هستیم که در ذیل عنوان کلی «صنایع خلاق» نامگذاری شده­اند. بر این اساس، صنایع خلاق، به چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می­شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام به کار می­گیرد.

به عبارت دیگر صنایع خلاق متشکل از مجموعه­ای از فعالیت های دانش بنیان هستند که دانش به معنای وسیع آن از جمله دانش ضمنی و فناوری های مبتنی بر حوزه هنر و فرهنگ و نه محدود به آن را در خدمت تولید ارزش افزوده اقتصادی قرار می دهند و بنابراین، واجد پتانسیل درآمدزایی از تجارت و نیز مشمول حمایت حقوق مالکیت فکری هستند. امروزه، شرکت های زیادی در جهان که به عنوان شرکت خلاق شناخته می شوند، از این فناوری‌ها به‌عنوان دارایی‌ های مهمی برای رقابت ‌پذیری در بازارهای جهانی بهره برده اند. شرکت خلاق به شرکت‌هایی گفته می‌شود که جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف است.

طبق تعریف آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل)، صنایع خلاق به چهار دسته: میراث فرهنگی، محصولات هنری، محصولات رسانه­ای و محصولات مبتنی بر آفرینش­های کارکردی، تقسیم می شوند.

ghasem-abad.jpg

انتهای پیام/

کد خبر: 14267