کشف گونه جدید ویروس ایدز برای نخستین بار پس از دو دهه

يکشنبه،۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کشف گونه جدید ویروس ایدز برای نخستین بار پس از دو دهه

گروه علمی-  گروهی از پژوهشگران در آزمایشگاه‌های ابوت در دانشگاه میسوری آمریکا نتایج یک بررسی در ژورنال «نشانگان‌های نقص ایمنی اکتسابی» منتشر کرده‌اند که کشف نخستین گونه جدید از اچ آی وی از سال ۲۰۰۰ تاکنون را ثابت می‌کند.

به گزارش  پیام ایران ، به نقل از یواس تودی، این گونه جدید اچ‌آی‌وی را در زیر نوع L در گروه M ویروس اچ‌آی‌وی- ۱ رده‌بندی کرده‌اند.

دو نوع عمده اچ‌آی‌وی وجود دارد: اچ‌آی‌وی- ۱ و اچ‌آی‌وی - ۲.

اچ‌آی‌وی- ۱ خودش دارای انواع متعددی است: گروه M اچ‌آی‌وی- ۱ که منشأ آن به جمهوری دموکراتیک کنگو بازمی‌گردد، گونه‌ای است که به همه‌گیری جهانی اچ‌آی‌وی انجامید.

نمونه‌های جدا شده زیر نوع L گروه M برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ در جمهوری دموکراتیک کنگو و بار دیگر در سال ۱۹۹۰ شناسایی شدند. یک نمونه سوم که در سال ۲۰۰۱ یافت شد، اساس بررسی فعلی است. اما پژوهشگران تا امسال نتوانسته بودند که توالی ژنتیکی ژنوم این ویروس را شناسایی کنند و آن را به‌عنوان زیر نوعی از اچ‌آی‌وی رده‌بندی کنند.

به گفته این پژوهشگران یافتن انواع جدید ویروس اچ‌آی‌وی مانند جستجوی سوزن در کاهدان است. آنان می‌گویند این کشف علمی می‌تواند به جلوگیری از همه‌گیری‌های جهانی جدید ویروس ایدز کمک کند.

این پژوهشگران می‌گویند شیوع احتمالی زیر نوع L ویروس اچ‌آی‌وی چندان زیاد نیست و احتمالاً گسترش چندانی پیدا نخواهد کرد. اما شناسایی اشکال جدید ویروس ایدز که در نتیجه جهش‌های ژنتیکی در طول زمان به وجود می‌آیند، مفید است. به‌خصوص درمان‌های موجود ضد ایدز باید بر ضد این گونه جدید هم مؤثر باشند.

به گفته کارشناسان کشف این گونه جدید ویروس ایدز به ما یادآوری می‌کند که باید به‌طور مداوم این ویروس در حال تغییر را تحت نظر داشته باشیم و از آخرین پیشرفت‌های فنّاورانه برای پایش تکامل آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 9156